Hallo André,
Indien “macht” niet wordt omschreven als “kunstje”, maar als “vermogen”, kan de discussie wat ruimer worden getrokken langs de lijn van de vraag waartoe dat vermogen wordt aangewend. Een kunstje flik je, vermogen zet je in. Bijvoorbeeld om macht te behouden en te bestendigen, of om te delen. Zie het advies van de schoonvader van Mozes om de last van het rechtspreken niet langer zelf te torsen maar te spreiden.
Dat brengt mij bij de vraag of er een oorzakelijk verband bestaat tussen opleiding en wijsheid. Eerlijk gezegd denk ik niet dat deze relatie bestaat, behalve in die gevallen waarin méér kennis tevens méér mensenkennis en zelfkennis omvat. Maar of dat in een competitief georiënteerde samenleving interessant is voor curriculumontwikkeling?
Groet,
wim noomen
Beste Wim,
ik betwijfel sterk of er een oorzakelijk verband bestaat tussen opleiding en wijsheid. In mijn leven heb ik al veel wijze mensen ontmoet die alleen maar de lagere school afmaakten. Andersom heb ik professoren en zeer hoogopgeleide mensen in mijn omgeving gehad die vaak niet verder keken dan hun neus lang was; kortzichtigheid troef.
De tegenstelling opleiding en wijsheid is, denk ik, te vergelijken met de tegenstelling kennis-uit-de-boekjes en kennis-uit-levenservaring.
HG Maaike
Treffende haiku en illustraties!
Omhoog vallen, inderdaad!
Toen ik nog op de vu studeerde zijn de schoonmakers eens drie dagen in staking gegaan, omdat de studenten zelf weinig zorg droegen voor hun leefomgeving. Het leek die drie dagen wel een vuilnisbelt. Of het nieuw respect opgeleverd heeft, weet ik niet, maar iedereen werd zich wel ineens bewust van de verborgen schatten die de schoonmakers waren. En zijn.
Dank voor je mooie column!
Ik vraag me af: hoe kun je dat machtsspel zo spelen dat die tweedeling minder wordt?
Er schijnt binnen nu en 10 jaar een groot tekort te zijn in loodgieters en elektriciens. Misschien zal dat helpen ..?
Dank, Maaike
Hoe speel je het machtsspel zo dat de tweedeling minder wordt, vraag je. Hamvraag. Ik denk dat het al veel helpt als mensen zich bewust worden van de manier waarop ze betekenis geven aan hun sociale omgeving en als ze door hebben hoe macht (het vermogen het gedrag van anderen te beïnvloeden) werkt. En dan ook nog de wisselwerking zien tussen die twee. Maar ga er maar eens aan staan!
Mooie column, André. Inderdaad, een hogere opleiding hoeft bepaald niet tot grotere zelfkennis als basis van wijsheid te leiden. Lang geleden heette de studie filosofie nog wijsbegeerte. Dat is natuurlijk gewoon de letterlijke vertaling ervan, maar de associatie kan nogal verschillen. Niet voor niets is de filosofie van India en China en de wijsheid van afrikaanse mondelinge verhalenvertellers tot voor kort niet opgenomen geweest in de canon van de filosofie. De niet-westerse filosofie vraagt altijd ook om een proces van zelfkennis. Daarmee werd haar lange tijd de universele geldigheid ontzegd, ze zou te introspectief zijn. Een filosoof werd geacht te schrijven en als het even kan een beetje ondoorgrondelijk.
Ach, mijn eigen dochter werkt sinds enige tijd als niet-gediplomeerde in de zorg. Het geeft haar veel voldoening, maar het salaris is droevig. Had ze maar management gezondheidszorg moeten studeren; weinig contact met zorgbehoevenden, wel hoger salaris.
Hallo André,
Indien “macht” niet wordt omschreven als “kunstje”, maar als “vermogen”, kan de discussie wat ruimer worden getrokken langs de lijn van de vraag waartoe dat vermogen wordt aangewend. Een kunstje flik je, vermogen zet je in. Bijvoorbeeld om macht te behouden en te bestendigen, of om te delen. Zie het advies van de schoonvader van Mozes om de last van het rechtspreken niet langer zelf te torsen maar te spreiden.
Dat brengt mij bij de vraag of er een oorzakelijk verband bestaat tussen opleiding en wijsheid. Eerlijk gezegd denk ik niet dat deze relatie bestaat, behalve in die gevallen waarin méér kennis tevens méér mensenkennis en zelfkennis omvat. Maar of dat in een competitief georiënteerde samenleving interessant is voor curriculumontwikkeling?
Groet,
wim noomen
Beste Wim,
ik betwijfel sterk of er een oorzakelijk verband bestaat tussen opleiding en wijsheid. In mijn leven heb ik al veel wijze mensen ontmoet die alleen maar de lagere school afmaakten. Andersom heb ik professoren en zeer hoogopgeleide mensen in mijn omgeving gehad die vaak niet verder keken dan hun neus lang was; kortzichtigheid troef.
De tegenstelling opleiding en wijsheid is, denk ik, te vergelijken met de tegenstelling kennis-uit-de-boekjes en kennis-uit-levenservaring.
HG Maaike
Beste André,
Treffende haiku en illustraties!
Omhoog vallen, inderdaad!
Toen ik nog op de vu studeerde zijn de schoonmakers eens drie dagen in staking gegaan, omdat de studenten zelf weinig zorg droegen voor hun leefomgeving. Het leek die drie dagen wel een vuilnisbelt. Of het nieuw respect opgeleverd heeft, weet ik niet, maar iedereen werd zich wel ineens bewust van de verborgen schatten die de schoonmakers waren. En zijn.
Dank voor je mooie column!
Ik vraag me af: hoe kun je dat machtsspel zo spelen dat die tweedeling minder wordt?
Er schijnt binnen nu en 10 jaar een groot tekort te zijn in loodgieters en elektriciens. Misschien zal dat helpen ..?
Groet! Maaike
Dank, Maaike
Hoe speel je het machtsspel zo dat de tweedeling minder wordt, vraag je. Hamvraag. Ik denk dat het al veel helpt als mensen zich bewust worden van de manier waarop ze betekenis geven aan hun sociale omgeving en als ze door hebben hoe macht (het vermogen het gedrag van anderen te beïnvloeden) werkt. En dan ook nog de wisselwerking zien tussen die twee. Maar ga er maar eens aan staan!
Mooie column, André. Inderdaad, een hogere opleiding hoeft bepaald niet tot grotere zelfkennis als basis van wijsheid te leiden. Lang geleden heette de studie filosofie nog wijsbegeerte. Dat is natuurlijk gewoon de letterlijke vertaling ervan, maar de associatie kan nogal verschillen. Niet voor niets is de filosofie van India en China en de wijsheid van afrikaanse mondelinge verhalenvertellers tot voor kort niet opgenomen geweest in de canon van de filosofie. De niet-westerse filosofie vraagt altijd ook om een proces van zelfkennis. Daarmee werd haar lange tijd de universele geldigheid ontzegd, ze zou te introspectief zijn. Een filosoof werd geacht te schrijven en als het even kan een beetje ondoorgrondelijk.
Ach, mijn eigen dochter werkt sinds enige tijd als niet-gediplomeerde in de zorg. Het geeft haar veel voldoening, maar het salaris is droevig. Had ze maar management gezondheidszorg moeten studeren; weinig contact met zorgbehoevenden, wel hoger salaris.