
Vrijdag Zindag
André Droogers
Vrijdag Zindag nr. 185 – 25 april 2025
Deze week:
Consequent inconsequent – De mens als lastdier
Het rebelse en creatieve van inconsequente keuzes kan ik wel waarderen. Maar consequent zijn lijkt mij regelmatig ook aanbevelenswaardig, ondanks de aan Luther toegeschreven waarschuwing: ‘Jede Konsequenz führt zum Teufel‘. Duivels dilemma…
Gave en opgave
Dat dilemma ontstaat omdat de mens erg goed is in het toekennen van betekenis aan van alles en nog wat. Dat lijkt een prachtige gave, maar is vooral een opgave. De praktijk kent een overmaat aan tegenstrijdige inzichten en gedragingen. Zoals de keuze tussen consequent en inconsequent zijn, voorspelbaar zijn èn tegendraads. Resultaat: de mens is per definitie consequent inconsequent. Dat brengt de mensheid in een lastig parket. De mens is een lastdier.
Dat geldt niet alleen maar op het niveau van de individuele mens als betekenisgever, maar ook wereldwijd, en bij alles wat daartussen ligt. We zijn nu zo geglobaliseerd dat het leven van de enkeling geraakt wordt door wat op wereldschaal gebeurt. Samenleven is breder en complexer geworden. De spanning tussen consequent en inconsequent gedrag is opgevoerd en wordt steeds voelbaarder.
Bijvoorbeeld
Vier voorbeelden die laten zien hoe de keuze tussen consequent en inconsequent gedrag nu ons leven bepaalt:
- Er was altijd al een spanning tussen individu en samenleving, tussen vrijheid en bepaaldheid, continuïteit en breuk, eigenbelang en solidariteit. In de laatste eeuwen zijn verschillende ideologieën opgezet rond die polen, zoals liberalisme, sociaal-democratie, christen-democratie en illiberalisme. Dat leidt tot debatten waarbij de consequente opstelling van de één door de ander getypeerd wordt als inconsequent want eenzijdig. Dat kenmerkt de omgang tussen coalitie en oppositie. En soms verkeert een eerlijke politicus in tweestrijd.
- Vanuit West-Europa is het kapitalistische model opgelegd aan de rest van de wereld. Welvaart en welzijn blijven echter systematisch ongelijk verdeeld. Bovendien is een klimaatcrisis ontketend met serieuze gevolgen voor het voortbestaan van de hele mensheid. Met wat de westerse expansie hun bracht aan teleurstellingen en verwachtingen hebben asielzoekers ruim aanleiding om naar hier te komen – waar ze niet echt welkom zijn. Hoe consequent of inconsequent is het westen?
- Er is respect voor het leven, maar oorlog dringt zich op als noodzakelijk. De kapitalistische economie is gericht op efficiëntie en groei, maar in oorlogen worden kapitaalgoederen op grote schaal vernietigd. De oorlogsmachine is zelfs deel van dat economisch systeem, net als de wederopbouwmachine. Waar begint het consequente, waar het inconsequente gedrag?
- In een democratie krijgen kiezers ruimte om een autocraat aan de macht te laten komen die de democratie vervolgens ontmantelt. Wie is dan consequent, wie inconsequent, vanuit welke bubbel?
Tussenstop
Ken je andere voorbeelden van de spanning tussen consequente en inconsequente stellingnames?
Macht
Menselijke betekenisgeving zorgt op zich dus al voor een spanning tussen consequent een inconsequent gedrag. Dat sommige mensen de macht hebben om het gedrag van anderen te bepalen, zorgt voor versterking van die spanning. Betekenisgeving inspireert kiezers om politici aan een machtspositie te helpen. Machthebbers, al dan niet verkozen, kunnen zich permitteren er een eigen omgang met consequent en inconsequent gedrag op na te houden. En er ook nog eens voor te zorgen dat anderen daarin meegaan, vrijwillig dan wel tegen hun zin. Wie macht heeft, bepaalt wat normaal is. Eén stelsel wordt consequent toegepast. Daarmee is gegeven welk gedrag van hogerhand als inconsequent wordt benoemd en bestreden.
De plek van een land op de schaal tussen democratie en autocratie bepaalt in welke mate oppositie mogelijk is. Vooral als ideologieën botsen, zullen partijen elkaar beschuldigen van inconsequent gedrag. En consequent gedrag eisen, volgens het eigen recept. Zien anderen het gedrag van machthebbers als onwenselijk, dan ontstaat verzet. Ideologieën dragen waarden aan. Religies trouwens ook
Waarden dan maar?
De discussie ontstaat in eerste instantie meestal over normen, vastgelegd in wetsvoorstellen. Volgens de oppositie zullen die averechts werken. Maar normen zijn regels die stoelen op waarden, algemene principes voor verantwoord gedrag. Zorgt consequent inconsequent gedrag voor een crisis, dan zou het vooral over onderliggende waarden moeten gaan, meer dan over normen of wetsartikelen.
Maar alweer komen we dan de uitbundige en dus onvoorspelbare betekenisgever tegen, zeker als het gaat om ideologie of religie. Waarden kunnen onwerkbaar tegengesteld zijn en tot een patstelling leiden. Zie de VZ van twee weken geleden, over de vraag waarom het gebod ‘Gij zult niet doden’ in de oorlog tijdelijk niet geldt.
Monitoren
Als waarden zich ook niet lenen voor een verstandige omgang met consequente inconsequentie, welke uitweg blijft dan nog over? Eigenlijk alleen het monitoren van het gedrag van mensen als ingewikkelde betekenisgevers, vooral wanneer macht in het geding is. Dat betekent (!) het expliciet maken van de waarden achter gepropageerde normen. Welke vooronderstellingen bepalen posities? Kunnen we samen de kaart tekenen van consequent inconsequent gedrag, en het daar over hebben met elkaar?
Doordenken
Hoe zou dat monitoren eruit kunnen zien in het geval van de vier voorbeelden hierboven?
Dialoogje

Haiku
stormachtig weertje…
ja, ik schat windkracht zeven!
rugwind? tegenwind?

recht door zee, of niet,
de praktijk meandert vaak
buiten de lijntjes
Dag André,
Heldere vrijdagzin-column…. Ik ben – weer – onder de indruk van je meeleven met en staan in het moment van de tijd waarin we leven. Ook en zelfs als je, afdalend in meetmomenten voor vandaag, bij ‘waarden’ aanlandt.
Maar, lezend ‘Nexus. van stenen tijdperk tot AI – een beknopte geschiedenis van informatienetwerken’ van Harari rijst een griezelig beeld op waarin ook en zelfs ‘waarden’ gemanipuleerd (kunnen) worden… Waarin zelfs de op menswaardigheid en menselijkheid gerichte toolkit van cultureel-antropologen in de schaduw dreigt te komen van het verblindende lichtgeweld van AI en een razende door technic world bepaalde werkelijkheid…
Desondanks en juist daarom: goede moed en hartelijke groet,
Dick
narrenfeest
rugwind
tegenwind
meewind
storm luwte
stilte
leugen
waarheid
midden
retoriek
gezwets
oorlog
vrede
trouw
ontrouw
dwaallicht
struisvogel
adelaar
ziener
alziend
geloof maar
of niet
heilzaam nabij
veraf
uitzicht
inzicht
blind
hij rust in vrede
paul letterie sr
Dag André,
Mag ik de jou welbekende Iain McGilchist tegen dit intrigerende verhaal aanhouden?
Even wat voorwerk voor je lezers: McG is een Engelse neuroloog, psychiater en taalwetenschapper. Hij schrijft vooral over de hypothese van de twee hersenhelften, die, zo blijkt uit onderzoek, twee heel verschillende dingen doen. Rechts (RH) staat op de uitkijk, heeft een omvattend beeld van de werkelijkheid, is gespitst op iets nieuws en integreert dat, d.w.z. past aan en is dus lekker inconsequent. Links (LH) maakt daar een doelmatige, hanteerbare versie van. Ziet RH de werkelijkheid, LH maakt er een kaart van. Maar de kaart is niet de werkelijkheid, het is een abstractie en LH leeft in een andere geabstraheerde wereld. Anders, inconsequentie is van RH, die immers constant iets nieuws vindt; en consequent zijn is van LH die luidkeels verklaart dat de kaart veel beter en handiger en veiliger is dan de werkelijkheid. Het verhaal is uiteraard veel langer, maar dit is wel de basis. LH heeft dan nog het voordeel dat het veel taliger is dan RH. De uitspraak van Luther gaat dus over LH en past bij de toeslagenaffaire. Dat is consequente toepassing van wetgeving, toch?
Ons handelen in de werkelijkheid is dus een amalgaam van beide, maar geen van beide mag de overhand krijgen. Dat is waar Harari (al sinds zijn boek Sapiens) eigenlijk ook voor waarschuwt. Als je de lijn vanaf de Verlichting doortrekt naar een toekomst, is de overheersing van LH op dit moment niet alleen waarneembaar, maar wordt uitvergroting daarvan (versterking LH) angstwekkend. Het gevaar zit in consequent consequent zijn, aldus al Luther, en ook McGilchrist.
Dus, hoe erg is consequent inconsequent zijn? Ik denk dat dit nu juist tot de Condition Humaine behoort. We moeten ook wel, want zonder voortdurende, consequente(!) aanpassing is vooruitgang (welke ook) onmogelijk. Zonder schuring geen glans, maar ook geen sterkte. Weinig bekend is dat in het experiment van de Biosphere (zie Wikipedia) de bomen vroegtijdig doodgingen door gebrek aan wind. Ze konden geen kernsterkte ontwikkelen. Tegenspoed baat, zoals veel ouderen onder ons zo langzamerhand weten.
En ja, je hebt gelijk, de uitdagingen zijn groot op dit moment en de uitkomsten zijn uiterst onzeker. Maar net zoals wij onze eigen vragen moesten beantwoorden, moeten onze kinderen en kleinkinderen dat ook doen. Maar, zoals Kahlil Gibran schreef: Zij leven in een toekomst waar wij niet komen kunnen, zelfs niet in onze dromen.
Ik heb er dus wel vertrouwen in. Als hun inconsequentie consequent genoeg is, redden zij het wel, en wij dus ook.
Groet,
Jan Willem
Goede André,
Door jouw tegengestelde voorbeeldige spelen moest ik denken aan een merkwaardige ontwikkeling: Van ons wordt verwacht, dat we autocratische en dus in concreto Russische samenlevingsmodellen onleefbaar vinden en de pogingen van de huidige macht om steeds meer buurlanden opnieuw onder de Unie te brengen afkeuren.
Door de pogingen om (minstens – maar zie Midden-Amerika) twee territoria aan de machtssfeer van de 50 VERENIGDE staten van Amerika toe te voegen, doken er ineens voor mij overeenkomsten op met de structuur van de voormalige Sovjet-UNIE op, die Poetin c.s. weer pogen te herstellen.
Goed, er zijn nog verschillen. Maar misschien komt er aan bij de Noordpool wel een Amerikaans Siberië waarheen mensen kunnen worden geëxporteerd.
Consequent zou zijn wanneer we Trump c.s. wat meer serieus namen en niet als een lachertje beschouwen. Nu al dendert zijn macht door in de Canadese verkiezingen: De Trump-cloon gaat die volgens mijn krant (nog) niet winnen… ?
Groet, Jan.