3 gedachten over “Vrijdag Zindag nr. 167

  1. religie een spel?

    het kleine kleinste
    kleiner dan klein
    wetenschap — wonderen
    wonderlijk ervaren in zijn
    uitdijend universum

    para -ab- normaal

    geconstrueerd geloven
    niets tot alles
    toeval of voorbestemd?
    enige troost
    advent

    werkelijkheid gedroomd
    wording naar inslapen
    geloof of niet?
    onder het woord!
    voorbij gaan
    in hoop!!

    al knoppen in bomen
    wording
    levend water
    het kan!

    Paul Letterie sr

  2. “Leicht beieinander wohnen die Gedanken,
    doch hart im Raume stoßen sich die Sachen.“
    Friedrich Schiller, Wallenstein 1799

    Spel maakt me nieuwsgierig én onzeker, speels én bloedserieus. Als kind kon ik niet tegen mijn verlies. Na een schietgebed tot een spontaan veronderstelde geluksgodin vielen dobbelstenen eens goed.

    In 1930 noemde C G Jung a-causale coïncidentie, die als mogelijk zinvol wordt geïnterpreteerd, ‘synchroniciteit’ (σύν syn, ‘met, samen’ en χρόνος chronos ’tijd’). Sommige synchroniciteit lijkt begrijpelijk in R Sheldrake’s ‘hypothese van morfologische velden’ van 1981 (Perrot-Warrick-Project Cambridge 2005); natuur volgt geen wetten maar inherente gewoonte (The Presence of the Past 1988).

    20 jaar geleden viel me op, hoe kwantumverstrengeling causaal verantwoordelijk werd gemaakt voor gebeurtenissen ver van het subatomaire kwantumniveau (‘What the Bleep Do We Know’ 2004). Een metafoor werd een argument in spirituele én kerkelijke kringen.

    In 2013 hield de Evangelische Akademie im Rheinland een workshop over ‘De merkwaardige wereld van kwanten – Natuurraadsels tussen fysiek en speculatie’. J Audretsch, pens. prof. theoretische natuurkunde Universiteit Konstanz, introduceerde de standaard-quantentheorie. En wees op de verschillen tussen a) werkelijkheid, b) wiskundige afbeelding daarvan en c) verdere vertaling naar begrijpelijke beelden. Leken, natuurkundigen en theologen gingen met elkaar in gesprek (J. Habermas ‘op ooghoogte’ 1988 2013). Zij vonden niet spel als gemeenzame noemer, maar ‘niet-weten’. In theologische taal: ‘het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen’ (1 Joh 3,2).

    Neem ik de dobbelstenen in de hand, weet ik nog niet hoe ze zullen vallen …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.