Vrijdag Zindag nr. 156

6 gedachten over “Vrijdag Zindag nr. 156

  1. Dag André,
    Wij kooien God/g’d/god en met die gekooide god kooien wij daarna onszelf! Dus, misschien als wij god ontkooien, komen we ook weer aan onszelf toe.
    Alle spreken over boven komt van beneden, zei Harry Kuitert al, vele jaren geleden. Dit is ongeacht of het in heilige teksten of in gedichten komt.
    Het kooien van god is een typische menselijke bezigheid en daar zijn we (helaas) aardig goed in geworden. Het komt als een boemerang terug.
    En dan denken wij dat dit iets met ons doet? (jouw laatste zinnetje en mijn rode knop).
    Noch god of iets anders doet iets met mij. Als er iets zou zijn dat iets met mij doet, ben ik altijd slachtoffer. Ik doe er iets mee. (vrije wil!)
    Vrije wil is relatie en die kan ik aangaan met god of het goddelijke. Dat kan tot mooie inzichten en gedrag leiden. Maar op het moment dat ik alle mogelijke fictieve noodzakelijkheden destilleer uit die relatie zijn zowel god als ikzelf onherroepelijk gekooid in wat een ‘double bind’ wordt genoemd en dat is god niet waardig en heb ikzelf niet verdiend.
    Ik wens je poëziegroep toe dat zij zich in alle vrijheid met de gedichten kunnen verbinden. God ontkooid is de mens ontkooid!
    Groet,
    Jan Willem van Ee

  2. ‘De gekooide god”(ik schrijf het woord graag met een kleine letter), een heel goede (!!!!) nieuwe versie van het aloude afbeeldingsverbod van god in jodendom en islam. Je nieuwe predicaat, ‘gekooid’, zal vast niet zomaar worden overgenomen door de officiële god-denkers. God is immers niet te kooien vinden zij, zonder te merken dat ze het juist zelf wel doen. Maar zou die kooi niet misschien toch gewoon leeg zijn op grond van niet alleen de onvoorstelbaarheid van god maar ook de ondenkbaarheid, wat niet hetzelfde is als ‘dus niet bestaan’. Dat laatste is de gemakkelijkste oplossing van hen die gewoon van geen kooi weten, niet eentje met inhoud en eentje zonder (benoembare) inhoud.

  3. gele fresia’s en de Ene

    moeder
    gele fresia’s zij kende de Ene, God.
    zijn geur zijn smaak
    het was een hij
    zij zong voor
    ik ga slapen ik ben moe
    amen met levertraan
    het hoorde zo

    en

    donder en bliksem
    getroffenen werden soms geheeld
    lichtflitsen van de Ene
    troffen goed en kwaad
    filistijnen werden omgelegd
    toen en nu
    geen godsvolk
    pech, lot, voorbestemd?
    God groot vraagteken
    groter is er niet

    is er niet?

    gekooide God
    hineni
    achter tralies
    ga met God?
    in oneindige leegte
    stil bij begraafplaats
    gele fresia’s

    hiernamaals vermenigvuldigen en delen naar liturgien van roes!
    een getralied geloven

    Paul Letterie sr

  4. Der Panther
    Im Jardin des Plantes, Paris.

    Sein Blick ist vom Vorübergehn der Stäbe
    so müd geworden, dass er nichts mehr hält.
    Ihm ist, als ob es tausend Stäbe gebe
    und hinter tausend Stäben keine Welt.

    Der weiche Gang geschmeidig starker Schritte,
    der sich im allerkleinsten Kreise dreht,
    ist wie ein Tanz von Kraft um eine Mitte,
    in der betäubt ein großer Wille steht.

    Nur manchmal schiebt der Vorhang der Pupille
    sich lautlos auf -. Dann geht ein Bild hinein,
    geht durch der Glieder angespannte Stille –
    und hört im Herzen auf zu sein.

    Rainer Maria Rilke
    Die Gedichte, Neue Gedichte, S. 451
    Insel, Frankfurt am Main, [1957] 2003

    *

    KI rekent, geestloos.
    Mensen vragen, geestig.
    Laat me blijven vragen.

    Wat voor bezweringen kooien ‘god’ als Rilkes panter?
    Zou de oogwenk van een mensenleven ooit kunnen kooien wat er is,
    terwijl het, razend door een hoekje van het heelal, verdampt?

    Mijn kooi zit in mij.
    Zoals Eva’s paradijs eindigde in het midden en niet aan de rand.

    Dichters en kunstenaars lijken me niet bij voorbaat al creatiever en vrijer dan dogmatici en theologen.
    Waar komen gouden kooistaafjes op bij dichters als R M Rilke, R A Schröder, Willem Barnard?
    Waar loeren gouden ontsnappingsroutes tussen kooistaafjes bij een doxoloog als K H Miskotte?
    Dreigend, eng, gevaarlijk, ondragelijk lonkt vrijheid.
    Liever vrijzinnig dan vrij.

    Wat is nog niet gezegd?
    Hoever de canon verruimen?
    Met wat ooit werd verboden, onderdrukt, verdrongen?
    De verdrijving van de vrouw uit de hemel?
    https://www.kalab.nl/nl/g/rijp/schi/rijp/anal/wegvrouw.html

    Hoe incoherent mag het worden?
    Hoe veel tegenstellingen verenigen?
    Hoe en waar beginnen?
    Werk zat voor elkaar aanvullende geestige dichters en scherpzinnige denkers.
    Om te beginnen met een poëtisch eerherstel van het Godinnelijke,
    van de hemels aardse vrouw?
    Evocatie: o Gij
    https://www.kalab.nl/nl/k/2011al/evok.html

  5. Gelukkig geeft de bijbel zelf aan dat een gesneden beeld van de godheid heidens is en niet behorend tot christelijk geloof. Die vrijheid is er dus al. En zo ontmoeten we dan dagelijks verrassend een glimp van God in allerlei prozaïsche en poëtische ontmoetingen. Zonder zoekwerk komt Hij zomaar op ons pad: daar komt geen leerstelligheid aan te pas. En als ik de dichters lees, begrijp ik het stofgoud van hun bevindingen helemaal. Het goddelijke wil alleen maar een lied in onze mond worden.
    Corry

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 32 MB. Je kunt uploaden: afbeelding, audio, video, document, spreadsheet, Interactief, tekst, archief, code, andere. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestand hier neerzetten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.