Vrijdag Zindag nr. 117

5 gedachten over “Vrijdag Zindag nr. 117

  1. Dag André,

    Heel mooi!

    Alternatieven in variatie: De betekenis van de hel is een Hemel van betekenissen.
    Of: De betekenis van de hemel is een Hel van betekenissen.

    Groet en fijn weekend,

    Jan Willem van Ee

  2. Weer zo’n steengoede column! Knap geschreven. De hel overdrachtelijk? Maar dat is toch als de ene mens de andere de nacht aandoet? O ja, de hel bestaat!

  3. Petrus aan de hemelpoort
    Hemel, hel
    jij niet ik wel!
    Ballotage, marktwerking
    Kijk daar de dominee en Imam vredig naast elkaar
    Naast de Ene een Tweede
    Staat niet in de boeken
    Zeker niet in het LAB
    En het vagevuur dan?
    Is daar de helleveeg de gast?
    Kierkegaards kist blijft leeg!
    De zwart met hoed bedekte loopt zedig aan mij voorbij
    Zij weet van hel en verdoemenis
    Wachtend op genade in
    het hemels paradijs
    Hemelen en hellen er zijn er meer
    Aan mijn Kerkweg klinken de klokken
    Daar gaan ze zoekers van het woord.
    Orgelklanken klinken
    Voor even de hemel !

  4. Goede André,

    Jij ook al over de hel?!
    Sommigen zwijgen daarover beheerst.

    Wat betekent die opwinding over dat interview in Trouw? Oud zeer rond niet verwerkte afkeer van een opvoeding? Herleving van de angst (van het kind)? Projectie vanwege de apocalyptische toekomst?

    Er zijn heel veel verkeerde opvattingen onder de sterren, die door minderheden gekoesterd worden en in de loop van de geschiedenis worden verlaten. Of, zo nu en dan weer herleven, vooral in verkiezingstijd.

    Bovendien dit citaat: ‘Tot zover de christelijke hoek van het LAB. Er naast wonen ongelovigen.’ Je ziet de christelijke hoek wel erg beperkt en ik voel me geëxcommuniceerd. Als het al niet een Grensoverschrijdende Integriteitaantasting is. Ik behoor ook bij één van die clubs én ben geen Sartreriaan.

    Ik zie wel vreselijke en gruwelijke situaties, waaronder miljoenen lijden. Daar kunnen we misschien het woord ‘hel’ voor gebruiken (op dezelfde manier waarop we bij iets eetbaars of seksueels het over een hemelse ervaring hebben).
    We hebben nu eenmaal metaforen e.d. nodig, omdat ons de woorden en voorstelling voor wat mensen wordt aangedaan ontbreken. Maar ik wil dan niet horen, dat ik verder de schouders ophaal en overga tot de orde.

    Ik neem het zeker niet voor die PKN-dogmaticus (naam vergeten) op. Hij is even onuitstaanbaar conservatief als zijn voorganger Van de Beek, die zojuist heeft gepubliceerd over wie er al of niet in de hemel komen. Deze lieden verpesten veel goeds. Maar de opwinding deel ik niet. Wat ik echt niet snap: dat die PKN-theologenclub zo iemand als dogmaticus benoemt. Of is het een politieke moef om zo naast Groningen/Utrecht ook Apeldoorn c.s. bij de PKN te krijgen?

    Geen misverstand: Bij een leerstoel dogmageschiedenis zou de hel niet mogen ontbreken. Maar het is dan meer iets voor Nijmegen.

    Ik heb wel het verhaal in Trouw van de hogegodgeleerde tweemaal gelezen en herinner mij, dat hij in feite op twee paarden wedt: een concrete hel achter de sterren in het hiernamaals én de hel die mensen al in dit leven over zichzelf heen halen. Beiden hebben met straf van god te maken. Over die hel in de tijd wil ik nog wel eens converseren. Want levens kunnen echt tevergeefs zijn… en door de ontwikkeling in onze gedigitaliseerde samenleving zouden dat er wel eens meer kunnen zijn.

    Verder lijkt mij persoonlijk een concreet hiernamaals als plaats met twee afdelingen ongeloofwaardig. Dat is trouwens ook geen bijbelse voorstelling. In het Eerste Testament ontbreekt een hels hiernamaals en in het christelijk aanhangsel is het metaforisch of cultuurbepaald. Maar dat zou nog eens kort in een les dogmageschiedenis uitgelegd kunnen worden. Dante en zijn schilderende vrienden (o.a. Jeroen B.) hebben de concrete hel uitgevonden. Prachtig. Kunst!

    En jij? Wat vind je zelf van het geloof in de Hel? Als antropoloog moet je dat geloof in zoiets veel tegen zijn gekomen!

    Groet,
    Jan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.