KERST VOOR ALLE RELIGIES

Kerst is van oorsprong een christelijk feest. De huidige vorm zit vol aangroeisels, zoals kerstman/boom/diner. Maar als je die eraf krabt, wat voor kern houd je dan over?

Het verrassende is dat die kern zelfs niet meer exclusief christelijk is. De boodschap is zo universeel dat die ook in andere religies zit. Kortweg gezegd: Kerst viert de marge. Dat maakt het in feite een feest voor gelovigen van alle soorten en maten.

Maar wat is die marge dan?

Let je op het christelijke feest, dan draait het om een kind van koninklijke afstamming, maar geboren in een soort noodopvang, omdat zijn ouders onderweg zijn vanwege een door de heersende macht gewenste volkstelling. Vervolgens moeten ouders en kind ook nog naar het buitenland vluchten, omdat de dienstdoende koning concurrentie vermoedt. Gemarginaliseerde mensen dus.

Vertaald naar een kerntrekje van alle religies: buiten de macht en het normale om, in de marge dus, gebeurt iets dat afwijkt en zodoende een nieuw perspectief biedt. De levensverhalen van Mozes, Boeddha, Jezus en Mohammed bevatten dit kerntrekje en kennen flink wat margemomenten. Maar ook humanisten zullen dit kerntrekje herkennen.

Dat Kerst op de kalender samenvalt met de zonnewende getuigt van inzicht in kantelmomenten, margedrempels tussen de seizoenen.

Vier dus met Kerst de marge, ieder op eigen wijze!

227-211218

Opm.: De eerstvolgende druppel staat gepland voor 11 januari 2019

NB In verband met spam worden reacties op deze column in eerste instantie alleen door André Droogers gezien.

3 gedachten over “KERST VOOR ALLE RELIGIES

  1. Beste André, ik zou wel willen dat ook humanisten dit kerntrekje herkennen. Maar ze lezen de verhalen met margemomenten uit de resp. religies het liefst volgens de meest fundamentalitische of in ieder geval conservatieve interpretatie van de verhalen, waar ze dan lekker tegen kunnen ageren en daarmee juist dat margemoment over het hoofd zien. Ik overdrijf wel een beetje, maar zou graag wat meer wederzijdse en nieuwsgierige openheid van zowel mensen uit de gevestigde religies als van humanisten zien. Maar ja, jezelf uit het midden van een veilige levensbeschouwing een beetje marginaliseren is een hele klus.

  2. Kerstmis is voor mij het feest van de incarnatie. Het ‘GeestOpperwezen’ maakt Zich kenbaar als mens. Het sterke van her kerstverhaal – dus of het historisch zo plaats vond is punt twee – zie ik in het zoveel mogelijk ontbreken van bijzaken. Alleen wat nodig is wordt opgevoerd, zodat de aandacht wordt geconcentreerd op waar het om gaat. (De os en de ezel staan niet in het verhaal.) Dat staat open voor “mensen van goede wil”, die ‘éénvoudig’ zijn, in de marge van de ‘meervoudige’ samenleving.
    Gaarne Goede Dagen en een Gelukkig 2019 toegewenst.

  3. Beste André,
    Ik denk dat we in deze tijd niet op zoek moeten naar de marge van het Kerstfeest, maar op zoek naar de gemarginaliseerde mens. Daar kun je de essentie van het kerstverhaal vinden. De kleintjes, de vluchtelingen, de daklozen, de ernstig zieken en ga zo maar door, daar krijg je vaak een “eyeopener”, die je terugbrengt naar de essentie. Jullie zullen dat ontdekt hebben in Den Haag in de Bethelkerk. We kunnen ons huis gezellig maken met versiering, met mooie muziek, met lekker eten, maar de essentie moeten we niet uit het oog verliezen. Dat is mijn mening rondom Kerst.
    Ik dank je André, tot slot, voor alle druppels van het afgelopen jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.