GOD NL

Elke tien jaar krijgt ‘God in Nederland’ een check-up-onderzoek en het gaat steeds slechter met de patiënt. Maar wie is de patiënt?

Dagblad Trouw kopt ‘God en geloof verdwijnen verder uit Nederland‘. We leven nu in een post-christelijke samenleving. Gezien hun veranderde opvattingen seculariseren zelfs kerkgangers. De twee grote kerken, de Protestantse en de Rooms-Katholieke, lopen verder leeg.

De kommer-en-kwel-toon verraadt een kijk vanuit de institutie en dan vooral vanuit de grote kerken. En inderdaad: Niet God of geloof is de patiënt, maar de institutie ‘grote kerk’. Terwijl de kleine kerken het goed doen, krimpen de grote. Alle grote instituties hebben het moeilijk. Vakbonden en politieke partijen slinken evengoed.

Volgens mij had de kop in Trouw moeten zijn: ‘Het gaat prima met religie in Nederland‘. Dan kijk je vanuit het perspectief van de meerderheid van de bevolking, in plaats vanuit de grote kerken. Die meerderheid is, in tegenstelling tot de minderheden van kerkgangers en van atheïsten, niet georganiseerd. Dit type gelovigen is zelfstandig religieus. In hun geloof kunnen echo’s meeklinken van de ooit beleefde christelijke opvoeding, maar verder zoeken ze hun eigen weg.

Al die mensen hebben voor het eerst in de geschiedenis de vrijheid om, los van grote kerken en de bijbehorende toezichthouders, zelf het levensbeschouwelijke rugzakje te vullen. Men krijgt zelfs de mogelijkheid alleen te geloven als de nood aan de man/vrouw is. Voor de verticale God komt een horizontale in de plaats. Bestond er soms verband tussen de hiërarchische institutie en de verticale God?

De nieuwe vrijheid brengt andere religies boven de horizon. Dankzij globalisering en media kan iedereen nu veel verder kijken dan de kerkelijke neus lang was. Het wordt normaal om water uit meer heilige bronnen te drinken.

Aanstaande zondag ga ik met enige trots naar mijn kleine, horizontale Doopsgezinde Gemeente in Zeist. De dienst is voorbereid door twee leken.

124-180316

PS Over de voor het onderzoek ‘God in Nederland’ gebezigde onderzoeksmethode heb ik het niet. Maar lees mijn druppel van ruim een jaar geleden, toen Trouw ook al God NL onderzocht: ‘Gelooft u in God?’ – Een open vraag.

NB In verband met spam worden reacties op columns in eerste instantie alleen door André Droogers gezien.

4 gedachten over “GOD NL

  1. Hehe dat tegengeluid hebben we wel nodig Andre. Bedankt voor je mooie ‘druppel’. Ik lees ze altijd graag. Die geloofsvrijheid daar gaat het om!
    Hartelijke groet
    Paul.

  2. De “druppel” raakte precies de kern. Het is de “kerk”, die gaandeweg van zijn gelovigen is vervreemd. De huidige gelovigen willen zich steeds meer verdiepen, en kunnen dat ook zonder kerk. In mijn zingevende omgeving merk ik dat steeds meer, waardoor op een andere wijze voor veel mensen de verdieping een ware pelgrimstocht is geworden.

  3. Dank André. Interessant is dat in het Hebreeuws twee betekenissen zijn voor tellen, de kwantitatieve en de kwalitatieve (vraag mij niet welke woorden dit zijn, want dat ben ik vergeten). Er is ook in Afrika een stam, waar de vrouwen anders tellen dan de mannen. Misschien weet jij daar meer van!

  4. Mij lijkt dat de grootte van de institutie/kerk niet ter zake is nu, maar dat de leiding te kort schiet. Ik heb makkelijk praten maar dacht dat zij – ik ben katholiek – de gelovige Spiritualiteit onthoudt door met de huidige kennis van de voortplanting vast te houden aan de maagdelijke geboorte waardoor Jezus, Maria en Jozef ten onrechte apart worden gezet, en door de ‘clericale’ uitvoering van de Eucharistie, waardoor de gelovige niet aan deelname toekomt.
    Ook het zondegezeur en haar niet reële sexuele/huwelijksmoraal laten mensen buiten staan. Zij weet niet dat de tijden veranderen en wij IN hen.
    Ik weet niet wat Paul precies bedoelt met “die geloofsvrijheid”. Als met geloven wordt bedoeld (verplicht) aannemen op gezag, ga ik met je mee, maar ik denk meer aan de inhoud van het geloof, de geloofsleer, dan aan vrijheid, alleen maar of (te) veel denken en doen wat je zelf wilt. Geloofsleer reikt juist gegevens aan om de geloofsbeleving te voeden.
    Ik noem geloven ‘naar God toe leven’ en dat kun je niet in je eentje, ook niet met zijn tweetjes; de basis daarvoor kan niet breed genoeg zijn, anders kom je niet verder dan ‘religieus’, maak je geen gebruik van, honoreer je traditie, ervaringen van anderen, niet, blijf je kleinschalig. Als je christelijk wilt zijn, dan ligt er die lange lijn die al zo’n 3000 jaar bestaat.
    Ik snap wat André bedoelt, maar ik zie ook het gevaar van een ‘eigen clubje’ en dat kan ik niet rijmen met Christen(dom).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.